Öiseen aikaan pääsee Joutsenon Mietinsaareen vain tilauslossilla

Mietinsaaren lossia ylläpitävä yksityistiekunta hakee kaupungilta lisää avustusta. Moni kunta avustaa losseja 20 prosentilla, Joutseno kolmella.
SARI PULLINEN

JOUTSENO. Ruokolahtelaisella Arto Luukalla oli torstaina työvuoro
Karhusalmen lossilla Joutsenon Mietinsaarentien ja Ruokolahden
Ristiniementie välillä.
– Tässä tulee oltua vesillä sen verran, että oma vene saattaa jäädä koko
kesäksi rannalle, kuten viime vuonna, Luukka naurahtaa.
Työpäivälle tulee mittaa, ja ylitykset suosittuun mökkisaareen ovat jo
moninkertaistuneet. Pysyviä savuja saaressa on vain kuusi. Lossin
taukoaikoina saareen tai sieltä pois pääsee vain, jos tilaa lossin 35 eurolla.

Tieliikelaitoksen omistamaa lossia ylläpitää Mietinsaaren yksityistiekunta.
Sille koitui viime vuonna lossikustannuksia noin 148 000 euroa, josta
vuokra vie 20 200. Valtio osallistui menoihin noin 108 000 ja Joutsenon
kaupunki neljällä tuhannella eurolla.
Kaupungin osuutta tiekunta pitää liian pienenä ja toivoo, että kaupunki
hoitaisi kaikki ne kulut, joita valtio ei maksa.
– Joudumme maksamaan kolmeen eri paikkaan ennen kuin pääsemme saaresta
valtion tielle. Siinä tulee maitopurkille hyvä hinta, sanoo
yksityistiekunnan puheenjohtaja Jarmo Poth.
Hän asuu Mietinsaaressa ja yrittäjänä käy mantereella joka päivä.
Pelkästään lossimaksuja tiekunnan osakkaille kertyy vuodessa 700 euroa.
Lossi työllistää kaksi kokoaikaista kuljettajaa. Iltayhdeksältä lossi
parkkeeraa rantaan ja seuraava vuoro lähtee vasta aamulla. Jos
Mietinsaaressa tarvittaisiin yöllä vaikkapa ambulanssia, lossinkuljettaja
pitäisi herättää erikseen töihin.
– Todellista hätätapausta ei vielä ole ollut. Lossikuskeilla ei ole
päivystystä, sillä se tulisi hyvin kalliiksi, Poth laskee.

Mietinsaarelaiset eivät ole tällä asialla ensimmäistä kertaa. Poth kertoo
kunnan aiemmin perustelleen tuen vähäisyyttä varojen vähäisyydellä. Laki ei
velvoita kuntaa osallistumaan lossikustannuksiin.
– On kunnanvaltuuston asia tehdä avustuksen nostamisesta päätös.
Joutsenossa se ei vain ole tällaista päätöstä tehnyt, kaupungininsinööri
Ilpo Koponen perustelee.
Kaupunki pohtii avustussummaansa syksyllä ensi vuoden talousarviota
laatiessaan.
Yksityistielossit, eli sellaiset, jotka kulkevat kahden yksityistien
välillä, saavat valtiolta avustusta 80 prosenttia hyväksytyistä
kustannuksistaan. Moni kunta avustaa lossia lopulla 20 prosentilla.
Karhusalmen lossin kuluista valtio maksaa 72 prosenttia ja Joutseno kolme.
Loppu jää tiekunnan harteille. Sen kassaan kilahtaa kolme euroa jokaisesta
ylityksestä. Näitä käyttömaksuja kertyi viime vuonna lähes 27 000 euroa, ja
Kaakkois-Suomen tiepiirissä on tulkittu tulojen vähentävän valtion avustusta.
Suomessa on parikymmentä yksityistielossia, Mietinsaaren lisäksi
Savonlinnassa ja Länsi-Suomessa.
KAROLIINA PAATOS

Kuvateksti

Arto Luukka vaihtoi muutama vuosi sitten tehdastyön lossin kuljettamiseen.


Kirjoittaja: Sari Pullinen
Julkaisupäivä: 10.06.2006
Tallennuspäivä: 19.06.2006